Ustaz Nazir

Bantahan demi bantahan telah dilakukan oleh pelbagai pihak terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membenarkan penggunaan kalimah ALLAH oleh penanut kristian termasuk dalam penerbitan akhbar Herald-The Catholic Weekly.
Kita hairan bagaimana pelbagai pihak khususnya badan-badan, NGOs, persatuan-persatuan yang mewakili orang melayu rata-rata membantah keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur tanpa membawa alasan dan dalil yang jelas kenapa mereka menentang penggunaan kalimah Allah oleh agama lain . Kenapa pemimpin-pemimpin khususnya dari UMNO begitu bersungguh-sungguh membantah perkara ini, hanya dengan alasan pihak kristian mempunyai agenda yang tersembunyi.
Kenapa mereka sangat takut aqidah orang-orang melayu tergugat padahal merekalah yang menggubal dasar pendidikan negara, berbangga dengan sumbangan mereka dalam bidang pendidikan. Apakah mereka sudah lupa, bahawa merekalah yang telah mempunahranahkan tulisan jawi dari orang-orang melayu sedangkan tulisan jawilah yang banyak membantu orang-orang melayu memahami agama mereka.
Ternyata setelah 53 tahun UMNO memerintah negara, dasar pendidikan agama dikesampingkan. Mereka gagal memberi pendidikan agama yang secukupnya kepada rakyat untuk menjadi benteng mempertahankan aqidah mereka. Hari ini ilmu aqidah berada di mana? Sedangkan menurut hiaraki ilmu maka ilmu tauhidlah berada di kemuncak persada berbanding ilmu-ilmu lain. Namun apa yang berlaku hari ini ialah sebaliknya ilmu-ilmu tentang keduniaan lah mengambil tempat utama dalam hearaki ilmu. Maka sekarang mereka berkokok takut aqidah umat melayu diselewengkan dari penggunaan perkataan Allah oleh pihak lain.
Kenapa kita takut sekiranya ilmu aqidah yang diajar di sekolah-sekolah rendah kebangsaan dan menengah kebangsaan begitu mantap diajar kepada anak-anak kita. Masalahnya sekarang mereka yang bangkit menentang tidak pernah bangkit mempertahankan aqidah umat melayu, malah mereka sendiri tidak tahu ujung pangkal tentang aqidah. Mufti-mufti pula asyik mencampuri urusan politik kepartian dan tidak lagi menjadi seperti mufti-mufti terdahulu yang bertungkus lumus mengajar aqidah kepada umat. Malah ada mufti yang pandai mendedahkan bilangan sejumlah 250,000 umat Islam telah murtad tetapi tidak pandai memperbetulkan dasar pendidikan hari ini yang telah menjauhkan umat dari mengenali Allah yang sebenarnya, hingga ada di kalangan umat yang sanggup mempermain-mainkan hukum Allah.
Berbalik kepada isu perkataan Allah yang menjadi kontroversi hari ini, sepatutnya tidak menjadi sebarang masalah kepada kita membenarkan sesiapa sahaja menggunakan perkataan Allah untuk merujuk kepada Tuhan yang Esa yang menjadi kemuncak kepada pegangan murni umat manusia. Sesesat dan sejahat mana pun mereka naluri bertuhankan Tuhan Yang Sebenar (ALLAH) wujud di dalam jiwa mereka. Bahkan di dalam al-Quran sendiri ada menjelaskan bagaimana manusia yang ditimpa musibah seperti dilambung ombak yang dahsyat, pada ketika itu tidak ada yang lain yang mereka harapkan selain pertolongan Tuhan Yang Sebenar (ALLAH).
Allah adalah Zat Yang Maha Tinggi, Maha Mulia dan Maha Kuasa. Zat Pencipta seluruh Alam, langit dan bumi, matahari dan bulan dan seluruh yang ada. DIA adalah yang wajibul wujud, yang sudah pasti ADA dan yang mustahil tidak ada.
Menurut keterangan Raghib al-Asfahani, ahli bahasa yang terkenal, nama yang diberikan untuk Zat Yang Maha Kuasa itu ialah Allah. Kalimah ini telah lama dipakai oleh bangsa Arab untuk Yang maha Esa itu. Kalimah Allah itu, menurut al-Asfahani adalah perkembangan dari kalimah Al-Ilah. Yang dalam bahasa melayu kuno dapat diertikan Dewa atau tuhan. Setiap suatu yang mereka anggap sakti dan mereka puja, mereka sebutkan dia AL-ILAH.Dan kalau hendak menyebutkan banyak Tuhan,mereka pakai kata jama’, yaitu AL-ALIHAH. Tetapi fikiran murni mereka telah sampai kepada kesimpulan bahawa dari tuhan-tuhan dan dewa-dewa yang mereka katakan itu, hanya SATU jua Yang Maha Kuasa, Maha Tinggi, Maha Mulia.Maka untuk mengungkapkan fikiran kepada Yang Maha Esa itu mereka pakailah kalimah ILAH. Lalu mereka buangkan huruf hamzah yang ditengah, AL-I-LAH menjadi ALLAH.
Dengan menyebut Allah itu tidak ada lagi yang mereka maksud melainkan Zat Yang Maha Esa, Maha Tinggi, Yang Berdiri sendirinya itulah, dan tidak lagi mereka pakai untuk yang lain. Tidak ada satu berhala pun yang mereka namai ALLAH.
Dalam Al-Quran banyak bertemu ayat-ayat yan menerangkan, jika Nabi Muhammad s.a.w. bertanya kepada musyrikin penyemah berhala itu siapa yang menjadikan semuanya ini , pasti mereka menjawab: “Allahlah yang menciptakan semuanya!”
“Padahal jika engkau tanyakan kepada mereka siapa yang menciptakan semua langit dan bumi, dan menyediakan matahari dan bulan, pastilah mereka akan menjawab: “Allah!” Maka bagaimanakah masih dipalingkan mereka.” (al-Ankabut:61)
Dan banyak lagi Surat-surat lain mengandung ayat seperti ini.
Setelah kita tinjau keterangan Raghib al-Isfahani dari segi pertumbuhan bahasa(filologi) tentang kalimah Allah itu, dapatlah kita mengerti bahawa sejak dahulu orang Arab itu di dalam hati sanubari mereka telah mengakui Tauhid Rububiyah, sehingga mereka sekali-kali tidak memakai kalimat Allah untuk yang selain daripada Zat Yang Maha Esa, Yang Tunggal, yang berdiri sendiriNya itu. Dan tidak mahu mereka menyebutkan Allah untuk beratus-ratus berhala yang mereka sembah. Tentang Rububiyyah mereka telah bertauhid, Cuma tentang Uluhiyah yang mereka masih musyrik. Maka dibangkitkanlah kesedaran mereka oleh Rasul s.a.w. supaya bertauhid yang penuh; mengakui hanya SATU Tuhan yang menciptakan alam dan Tuhan Yang Satu itu sajalah yang patut disembah, tidak yang lain.
Dalam bahasa Melayu, kalimat yang seperti Ilah itu ialah dewa dan tuhan. Pada batu bersurat Terengganu yang ditulis dengan huruf Arab, kira-kira tahun 1303 Masehi, kalimat Allah Suhanahu wa Ta’ala telah diertikan dengan Dewata Mulia Raya. (Batu bersurat itu sekarang disimpan di Muzium Kuala Lumpur). Lama kelamaan, kerana perkembangan pemakaian bahasa Melayu dan bahasa Indonesia, maka bila disebut Tuhan oleh kaum Muslimin Indonesia dan Melayu, yang dimaksud ialah ALLAH dan dengan huruf lain pangkalnya (huruf T) dibesarkan, dan kata-kata dewa tidak terpakai lagi untuk mengungkapkan Tuhan Allah.
Dalam perkembangan memakai bahasa ini, di dalam memakai kalimat TUHAN, haruslah diingat bahawasanya berbeda maksud pemakaian itu diantara orang Islam dengan orang Kristian.
Kita orang Islam jika menyebut Tuhan, yang kita maksud ialah ALLAH. Zat Yang Berdiri SendiriNya, kepadaNya memohonkan segala sesuatu , tidak beranak dan tidak diperanakkan,dan tidak ada yang menandingi Dia sesuatu jua pun. Tetapi kalau orang Kristian menyebut Tuhan, yang mereka maksud ialah Yesus Kristus. Kadang-kadang bercampur-baur; menurut ajaran yang mereka pegang, bahawa Tuhan itu adalah “Triniti”, atau “Tri-tunggal”, yang tiga tapi satu, yang satu tapi tiga. Dia yang tiga tetapi satu itu ialah Tuhan Bapa, Tuhan Putera,(Isa Almasih) dan dan Rohul-Kudus. Dan selalu mereka mengatakan “Tuhan Yesus”
Sebab itu walaupun sama-sama memakai kata TUHAN, tidaklah sama erti dan pengertian yang dikandung.
Yang terpenting terlebih dahulu ialah memupuk perhatian yang telah ada dalam dasar jiwa, bahawa Zat yang Maha Kuasa itu mustahil berbilang. Adapun tentang pemakaian bahasa terhadapNya, dengan nama apa Dia mesti disebut, terserahlah kepada perkembangan bahasa itu sendiri.
Selain dari pemakaian bahasa Melayu tentang Tuhan itu, sebahagian bangsa kita pun memakai juga kalimat lain untuk Allah itu. Dalam bahasa Jawa, Allah disebut Gusti Allah, padahal dalam bahasa Melayu Banjar, Gusti adalah gelar bangsawan. Demikian juga kalimat Pangeran untuk Allah dalam bahasa Sunda, padahal di daerah lain Pangeran adalah gelar orang bangsawan atau anak raja. Dalam bahasa Bugis dan Makassar disebut Poang Allah Ta’ala. Padahal, kepada raja atau orang tua yang dihormati mereka mengucapkan Poang juga.
Orang Hindu-Bali, meskipun mereka menyembah berbagai berhala, namun mereka tetap percaya kepada Sang Hyang Widhi, ertinya Yang Maha Esa. Kepercayaan agama Hindupun sampai kepada puncak tertinggi sekali, iaitu kepada Sang Hyang Tunggal.
Lantaran itu dapatlah difahami keterangan Raghib al-Isfahani yang menyatakan bahawa ALLAH itu berasal dari kalimat AL-ILAH yan bererti Tuhan itu. Adanya kalimat AL-Ilah membuktikan bahawa kepercayaan-kepercayaan tentang adanya Tuhan telah tumbuh sejak manusia berakal, dan timbulnya kalimat ALLAH membuktikan bahawa fikiran manusia pun akhirnya sampai kepada, bahawa Tuhan Yang Maha Kuasa itu hanya ESA.Maka kedatangan Agama Islam ialah menuntun dan menjelaskan bahawa DIA memang Esa adanya.
Kepada pemimpin UMNO dan ahli-ahlinya kita nasihatkan perbetulkan dahulu aqidah kamu tentang Allah Yang Maha Esa. Esa pada Zat, Sifat dan Afa'alNya. Ketahuilah kamu bahawa selama ini kamu telah mensyirikkan Allah dengan menduakan sifat Allah Yang Maha Mengetahui dengan menghalalkan apa yang telah diharamkan oleh Allah.