JIHAD PADA PANDANGAN ISLAM
Firman Alla di dalam al-Quran:
الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا اللَّهِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ
"Dan perangilah pada jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu (tetapi) janganlah kamu melampaui batas, sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang melampaui batas". Al-Baqarah, ayat 190.
Sesungguhnya jihad adalah merupakan kemuncak di dalam dakwah Islamiah.
Perjuangan para Rasul a.s. dan para sahabat dipenuhi dengan jihad. Bermula
daripada jihad hawa nafsu, berdakwah sehingga membawa kepada peperangan
memerangi para musyrik dan kuffar.
Jihad pada bahasa Arab, ditakrifkan sebagai berjuang habis-habisan untuk mencapai
sesuatu matlamat. Islam memilih jihad dan bukan "harb" (peperangan), walaupun
mempunyai makna yang yang hampir sama iaitu bermotifkan perjuangan tetapi "harb" lebih kepada perjuangan untuk sesuatu bangsa atau negara. Manakala jihad adalah
perjuangan suci untuk kepentingan umat manusia sejagat dan mempunyai makna
yang menyeluruh. Ini bermakna, jihad itu lebih bersifat mencapai satu perubahan.
Segala usaha dan tindak tanduk digabungkan ke dalam satu perubahan. Keluasan
maknanya menjangkau dari perjuangan individu hingga kepada kenegaraan, dari
melawan hawa nafsu hinggalah kepada peperangan melawan musuh di medan
pertempuran.
Jihad menurut Islam ialah perjuangan dan tindakan bersungguh-sungguh yang dilakukan oleh orang Islam sejajar dengan ajaran Allah s.w.t. bagi menentang hawa nafsu di dalam dan di luar dirinya, mempertahankan diri, harta benda, maruah, keluarga dan negaranya daripada serangan dan pencabulan musuh. Seseorang Islam mestilah berjuang untuk mempertahankan kehormatannya dengan beberapa cara yang tertentu, iaitu sama ada dengan harta benda, ilmu dan kebijaksanaannya, kuasa dan jiwanya sendiri. Maka dalam konteks ini jihad tidak memberi sebarang pengertian yang membolehkan seorang Islam menyerang dan menceroboh orang lain yang tidak menyerang atau menceroboh haknya.
Namun begitu Allah s. w. t. mengingatkan supaya dalam bertindak mempertahankan diri itu orang Islam tidak seharusnya melampaui batasan yang sewajarnya. Dalam hal ini, Islam mengutamakan tindakan yang adil dan mengutamakan sifat mulia dan beretika dalam melindungi hak manusia dan kehormatan moral mereka. Dengan itu Islam juga menyeru pihak musuh supaya menjaga hal yang sama ketika berlaku persengketaan, sebab itulah ditegaskan bahawa hak agama Allah itu sendiri mestilah dihormati dan dijaga dengan sebaik-baiknya. FirmanNya yang berbunyi:
وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ
Maksudnya; "Dan perangilah mereka itu sehingga tidak ada fitnah lagi, dan (sehingga) agama itu hanya untuk Allah belaka. Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu) maka tidak ada permusuhan (lagi), kecuali terhadap orang-orang zalim". Al-Baqarah, ayat 19.
Walaupun begitu dalam keadaan yang tertentu, iaitu ketika musuh telah bertindak ganas, seperti yang berlaku kepada Rasulullah s.a.w. ketika Baginda menghadapi pencerobohan yang menyeluruh daripada kaum musyrikin yang ingin membinasakan orang Islam dan agama Allah dengan serangan yang berlarutan dan tidak lagi berperikemanusiaan, maka Allah s.w.t. membenarkan orang Islam bertindak balas dengan menyeluruh juga seperti yang diterangkan oleh ayat yang al-Quran dengan firmanNya yang bermaksud:
"Dan bunuhlah mereka di mana saja kamu jumpa mereka, dan usirlah mereka dari tempat mereka mengusir kamu (Mekah)".
Ayat ini menjelaskan bahawa orang musyrikin Mekah telah bertindak di luar batasan perikemanusiaan dengan mengusir orang Islam dari tanah tumpah darah mereka dan bertindak sewenang-wenangnya membunuh orang Islam. Dalam keadaan ini orang Islam harus atau wajib membunuh mereka dan mengusir mereka dalam usaha menegakkan keadilan dan mempertahankan diri dan negara mereka.
Adalah agak mudah bagi kita untuk mengamalkan sikap murni dan akhlak mulia dalam keadaan biasa dan aman. Ini kerana suasana aman menjadikan akal dapat berfikir dengan baik serta menguasai diri. Namun, perkara ini menjadi begitu sukar dalam suasana peperangan tetapi Islam tetap dengan kemuliaannya. Islam mewajibkan mereka yang berperang di atas namanya terus beriltizam dengan peraturan dan akhlak sekalipun ketika di medan perang. Peperangan di atas nama Islam demi meninggikan kalimah Allah. Ia juga supaya manusia dapat menerima dan melihat keindahan Islam. Ini tidak mungkin dapat disaksikan dengan pertumpahan darah manusia. Islam sebaliknya meletakkan peraturan agar nyawa yang terkorban dikurangkan.
Inilah rahsia bagaimana Islam dapat berkembang pantas pada zaman kegemilangannya. Negara atau wilayah yang dimasuki oleh tentera Islam dengan pantas penduduknya akan beriman dengan ajaran Islam, tanpa sebarang paksaan, sebaliknya akhlak yang dipamirkan oleh tentera Islam. Tiada paksaan di dalam Islam untuk seseorang beriman dengan ajarannya. Kepercayaan dan keimanan sesuatu yang tidak mungkin terhasil dengan paksaan. Keimanan itu bermula dengan hati yang percaya. Sekiranya seseorang yang dipaksa itu mengucapkan sesuatu dengan lidah, namun jika hatinya tidak beriman, dia tetap dianggap tidak beriman. Pedang dan senjata tidak mungkin dapat memasukkan iman ke dalam hati manusia. Namun, fungsi pedang dan senjata untuk menghapuskan tangan yang menghalang iman masuk ke dalam hati manusia lain.
Untuk itu, Islam menetapkan agar pembunuhan hanya di medan perang dan tidak boleh diperluaskan ke luar medan. Hanya yang terbabit dalam peperangan dibunuh. Adapun golongan musuh yang tidak menyertai peperangan, mereka tidak dibunuh selagi tidak menzahirkan permusuhan dan penentangan bersenjata. Mereka ialah:
Pertama: Wanita dan kanak-kanak. Antara dalilnya, hadis daripada Ibn Umar r.a., katanya: "Sesungguhnya seorang wanita didapati terbunuh dalam satu peperangan (yang disertai Nabi saw), maka baginda pun melarang membunuh wanita dan kanak-kanak." (Riwayat al-Bukhariy dan Muslim). Kata al-Imam al-Syafiie dalam kitab al-Umm, jilid 4,
"Tidak diharuskan sesiapa pun di kalangan Muslimin untuk sengaja membunuh wanita dan kanak-kanak (dalam peperangan), kerana Rasulullah saw melarang membunuh mereka
Kedua: Orang tua dan orang yang uzur. Jumhur ulama menyatakan mereka ini tidak dibunuh, melainkan jika dikhuatiri terhadap tindakan dan perancangan mereka dalam peperangan. Dalilnya firman Allah yang bermaksud: "Dan perangilah di jalan Allah orang yang memerangi kamu, dan janganlah kamu melampaui batas, sesungguhnya Allah tidak menyukai mereka yang melampaui batas." (Surah al-Baqarah: ayat 190).
Ketiga: Mereka yang beribadat di rumah ibadat. Perkara ini diriwayatkan Ibn Abbas, katanya: Apabila Rasulullah saw mengirimkan pasukan tentera, maka baginda bersabda: "Keluarlah kamu (medan jihad) dengan nama Allah, perangilah di jalan Allah sesiapa yang kafir dengan Allah. Jangan kamu melanggar perjanjian, jangan kamu mengkhianati harta rampasan perang, jangan kamu rosakkan mayat, jangan kamu bunuh kanak-kanak dan ahli rumah ibadat."
Inilah keindahan Islam yang menjadi asas kejayaan Islam dan umatnya yang mengambil kira semua perkara yang berkaitan kepentingan individu dan masyarakat manusia, serhinggalah di medan perang sekalipun. Marilah sama-sama kita mendoakan agar umat Islam dan negara-negara yng didiami oleh mereka sentiasa deisejahterakan Allah s. w. t., sebagai tuan dan pengusa sekelian alam.
Nikmat Islam adalah sebesar-besar nikmat yang dikurniakan Allah kepada kita, dan nikmat ini perlu dipelihara dan dijaga hingga akhir hayat kita. Sebagaimana firman Allah s. w. t. dalam surah Ali Imran ayat 102 yang bermaksud: "Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa dan janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Tidak sempurna Islam kita, melainkan dengan ilmu dan amal. Manakala keindahan ilmu itu pula ialah hiasan diri dengan akhlak yang mulia. Ilmu tanpa akhlak tidak akan berfaedah. Penentuan kebaikan akhlak dan ketinggian moral diukur dengan agama dan akal. Ini memberi erti seseorang itu tidak akan sempurna agamanya kalau dia jahil tentang ajarannya dan kalaupun dia ada ilmu tidaklah sempurna ilmunya itu kalau akhlaknya tidak sempurna. Untuk menyempurnakan ilmunya itu, seseorang hamba itu perlu menggunakan akal fikirannya, untuk mempertimbangkan baik buruknya sesuatu perangai itu. Agama Islam adalah agama akhlak.
Sebagaimana sabda Nabi s. a. w. yang bermaksud: "Bertaqwalah kamu kepada Allah di mana sahaja kamu berada dan susulilah perbuatan jahat yang telah dilakukan dengan perbuatan baik yang memadamkannya, dan bergaullah kamu sesama umat dengan pergaulan yang baik". Jelasnya dari maksud hadis yang dibacakan tadi, menceritakan kepada kita semu untuk menjaga imej Islam, menampakkan keindahan Islam sesama Islam dan kepada yang bukan Islam juga ialah dengan pergaulan dan akhlak yang baik.
Di dalam ajaran Islam, sebagaimana yang telah kita maklumi, untuk mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat, kita tidak hanya disuruh mencari akhirat dengan meninggalkan dunia, atau sebaliknya mencari dunia dengan meninggalkan akhirat. Kembali kepada sejarah umat Islam generasi pertama, iaitu generasi Nabi Muhammad, sahabat dan tabi'in yang dikatakan sebagai salaf mereka telah mewakili masa mereka dalam menampakkan kewibawaan ummah, mereka telah mentahkikkan apa yang dianugerah Allah kepada mereka iaitu sebagai khairun Ummah dan mereka juga menjadi Ummatan Wasatha. Jelasnya apa yang dijelaskan Allah di dalam al-Quran dalam dua ayat berikut telah mereka laksanakan. Firman Allah yang berbunyi:
كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ
Maksudnya: "Kamu adalah sebaik-baik umat yang dikeluarkan untuk manusia (sebagai umat contoh) kamu menyuruh orang membuat kebajikan dan melarang orang daripada kejahatan dan kamu beriman kepada Allah. (Ali Imran:110);
Sekiranya kita meneliti sejarah mereka yang terdahulu, yang telah maju dari segi dunia dan akhirat. Mereka telah memberi sumbangan kepada tamaddun dunia dengan ilmu pengetahuan duniawi dan ukhrawi, dan mereka juga tidak mengabaikan tugas dakwah mengajak orang ramai kepada tauhid, kepada amal baik, kepada akhlak mulia, sebagaimana yang mereka tunjukkan dalam hidup mereka. Majoriti umat berdisiplin dan berusaha memajukan diri demi untuk kepentingan diri dan masyarakat ramai. Inilah yang kita harapkan daripada masyarakat Islam kita hari ini.
Dalam usaha mencapai matlamat pembentukan akhlak terpuji, nilai-nilai keislaman perlu menjadi teras dalam kehidupan. Langkah menerapkan keimanan dan ketaqwaan dalam diri anggota masyarakat amatlah penting sebagaimana ditegaskan oleh Dr. Yusof al-Qardawi bahawa kepincangan di kalangan umat kini adalah berpunca dari dalam diri yang mementingkan diri sendiri dan meletakkan kesalahan di atas bahu orang lain.
Menurut hukum Islam, manusia akan memperoleh ganjaran setimpal berdasarkan usaha atau amal yang dilakukannya, baik perkara kecil atau besar mahupun yang tergolong dalam perbuatan atau sesuatu yang baik atau buruk.
Firman Allah bermaksud: "Barang siapa mengerjakan kebaikan sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasannya). Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan walau sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasannya)". (Surah az-Zalzalah, ayat 7-8)